Комісія: "ні" до рукоположення жінок у диякони, проте рішення ще не є остаточним - Vatican News.

Опубліковано звіт, підготовлений кардиналом Петроккі на основі роботи комісії, заснованої Папою Франциском. У документі виключається можливість рухатися в бік допущення жінок до дияконату, який вважається етапом Таїнства Священства. Хоча наразі неможливо дати остаточну оцінку, як це відбулося з рукоположенням священиків. Натомість, пропонується створення нових форм служіння, які сприятимуть співпраці між чоловіками та жінками.

Аналіз сучасного стану історичних досліджень і богословської оцінки, розглянутого у контексті їхньої взаємозалежності, не дозволяє допустити можливість участі жінок у дияконаті, який вважається одним із ступенів Таїнства Священства. Відповідно до Святого Письма, церковної Традиції та вчення, ця позиція є обґрунтованою, хоча наразі не дозволяє дійти остаточних висновків, як це має місце у випадку зі священничими рукопокладеннями. Це рішення було ухвалено другою комісією під керівництвом кардинала Джузеппе Петроккі, колишнього архієпископа Л'Аквіли, яка, за дорученням Папи Франциска, досліджувала можливість впровадження висвячення жінок у диякони і завершила свою роботу в лютому цього року. Про результати роботи комісії йдеться у семисторінковому звіті, переданому кардиналом Папі Львові XIV 18 вересня, який був опублікований на прохання Святішого Отця 4 грудня 2025 року.

Під час першої сесії роботи (2021 р.) комісія дійшла висновку, що "Церква в різні часи, в різних місцях і в різних формах визнавала титул диякона/дияконіси щодо жінок, однак надавала йому неоднозначне значення". У 2021 році богословська дискусія одностайно дійшла висновку, що "систематичне дослідження дияконату в рамках богослов'я Таїнства Рукоположення піднімає питання про сумісність дияконського рукоположення жінок з католицьким вченням про священство". Комісія також одностайно висловилася за створення нових служінь, які "могли б сприяти синергії між чоловіками і жінками".

Під час другої сесії (липень 2022 р.) комісія схвалила (7 голосами "за" і 1 "проти") формулювання, наведене на початку цієї статті, яке виключає можливість руху в напрямку допущення жінок до дияконату як ступеня Таїнства Священства, але без винесення на сьогоднішній день "остаточного рішення".

Врешті, на останній сесії (лютий 2025 р.), після того як за вказівкою Синоду було дозволено всім бажаючим надіслати свої пропозиції, комісія розглянула всі отримані матеріали. "Хоча матеріали надійшли в значній кількості, лише двадцять дві особи або групи надіслали свої напрацювання, і вони представляли лише кілька країн. Отже, хоча матеріалів багато і в деяких випадках вони добре аргументовані, їх не можна вважати голосом Синоду, а тим більше голосом Божого люду загалом".

У доповіді кардинала зібрані аргументи на підтримку та проти даного питання. Прихильники зазначають, що католицька та православна традиції, які передбачають, що рукоположення дияконів, пресвітерів та єпископів здійснюється виключно чоловіками, суперечать принципу "рівності чоловіка і жінки як образу Божого". Вони акцентують, що "рівна гідність обох статей, що спирається на це біблійне висловлення", та ідея, що "немає вже юдея і грека, раба і вільного, чоловіка і жінки, бо всі ви є одним у Христі Ісусі" (Гал 3,28), підтримують необхідність рівного доступу обох статей до всіх інституційних і функціональних ролей у суспільстві.

З протилежного боку було висунуто таку точку зору: "Чоловіча природа Христа, як і чоловіча природа тих, хто отримує рукоположення, не є випадковістю, а є невід'ємною частиною таємничої ідентичності, яка підтримує божественний порядок спасіння в Христі. Будь-яка зміна цієї реальності стала б не просто корекцією служіння, а руйнуванням шлюбу як виміру спасіння". Цей параграф було винесено на голосування, де 5 голосів підтримали його затвердження в запропонованій формі, тоді як інші 5 членів висловилися за його скасування.

З голосуванням 9 "за" і 1 "проти" було висловлено прагнення розширити можливості жінок щодо доступу до інституційних служб, створених для підтримки громади. Це також має на меті забезпечити належне визнання дияконії охрещених у Церкві, зокрема жінок. Таке визнання стане символом пророчого послання, особливо в тих місцях, де жінки все ще зазнають дискримінації через свою стать.

У своїх висновках кардинал Петроккі акцентує увагу на "гострій діалектиці" між двома богословськими підходами. Перший підкреслює, що рукоположення диякона призначене для служіння, а не для священства, що може відкрити можливість для рукоположення дияконіс. На противагу цьому, другий підхід наголошує на єдності таїнства священицького рукоположення, враховуючи шлюбний аспект трьох його ступенів, і відкидає ідею про жіночий дияконат. Він також зазначає, що якщо жінкам дозволять доступ до першого ступеня рукоположення, то пояснити їх виключення з інших ступенів буде важко. Тому кардинал вважає, що для подальшого вивчення необхідний "ретельний та розширений критичний аналіз дияконату, його сакраментальної ідентичності та церковної місії, з метою з'ясування деяких структурних і пасторальних аспектів, які наразі залишаються недостатньо вивченими". Адже в багатьох регіонах дияконське служіння "фактично відсутнє", а в інших воно часто "переплітається з ролями, притаманними мирянам або міністрантам під час літургійних служб".

#Східна Православна Церква #Юдаїзм #Рабство. #Богослов'я #Біблія #Ісусе. #Папа! #Єпископе. #Греки #Католицька церква #Таїнство #Шлюб #Літургія #Папа Франциск #Кардинал (Католицька церква) #Висвячення #Диякон #Сексизм #Секс #Пресвітер #Синод #Діалектика

Читайте також