Секрети Жовтої стіни: як трибуна стала яскравою зіркою Боруссії

Жовта стіна на Вестфаленштадіоні, Getty Images

Чи ви знали, що Жовта стіна в Дортмунді є найбільшою трибуною на континенті?

Вона має змогу прийняти 24,454 фанатів, при цьому всі вони розміщуються в єдиній зоні, без поділу на сектори.

Це справжня легенда - без сумніву! Але вона зовсім нова, з'явилася в 90-х.

Так-то Боруссія не хапала зірок з неба, але під орудою Отмара Гітцфельда Колер, Заммер, Ріккен, Шапюїза виграли дві Бундесліги в 1995-96 роках, а тоді й Лігу чемпіонів-1997. Це принесло в казну гроші, яких там зроду не бачили, і за них клуб вирішив оновити застарілий Вестфаленштадіон.

У Європі загалом спостерігалася тенденція ліквідовувати стоячі трибуни після трагедії в Гіллсборо в 1989 році. Проте в Дортмунді вирішили піти проти загальноприйнятої практики: тут прибрали стоячі місця лише біля північних воріт, тоді як південну трибуну, навпаки, розширили та надали їй особливий кут нахилу – 28 градусів для нижнього ярусу та 37 градусів для верхнього.

"Нижній ярус розташований так близько, що можна доторкнутися до воротаря, а верхній має такий крутий схил, що виглядає немов трамплін," - зазначав Der Spiegel.

Видання також зазначає, що у 1997 році, після здобуття перемоги в Лізі чемпіонів, кількість прихильників на Жовтій стіні зросла вдвічі. Саме тоді керівництво Боруссії почало активно використовувати цю трибуну для рекламних цілей.

"Вони визнали, що не гравці чи тренер, а ця маса людей є найнадійнішим маркетинговим інструментом клубу".

Що стосується назви трибуни "Жовта стіна", то вона з'явилася досить недавно - у 2009 році.

Все сталося абсолютно несподівано. У нас відбулася гра з Франкфуртом, і на цю подію завітали цілих 10,000 прихильників "джмелів". На це воротар Роман Вайденфеллер відреагував словами: "Це неймовірно! Навіть далеко від дому жовта стіна завжди буде з нами".

Педантичні німці порахували, що вже за 21 місяць після коментаря голкіпера його фраза стала масово вживатися в спортивних ЗМІ.

А це вже "мешканці" Жовтої стіни.

Ви будете здивовані, але ультрас там зовсім небагато. Основну частину людей за воротами складають звичайні німці — від 12-річних підлітків до 75-річних ветеранів.

"Студенти й професори, водії й лікарі, чорнороби і банкіри - тут є всі, і всі рівні", - захоплено каже Сабріна Рупп.

В юності вона продала своє місце на Жовтій стіні, і зараз картає себе, бо купити нове майже нереально. Абонемент на 17 ігор коштує лише 229 євро, але в наявності їх нема; черги тягнуться по 10-12 років.

Для того щоб трохи пришвидшити процес, Боруссія анулює абонементи за відсутність на 5 з 17 матчів, проте такі випадки відбуваються дуже рідко.

Ультрас на Стіні виконують важливу функцію - вони організовують підтримку команди та вигадують перфоманси, залучаючи "кузьму" з сусідніх територій для створення більш вражаючого видовища.

Цей процес відбувається наступним чином: спершу планують перфоманс, малюючи його на схемі стадіону, щоб визначити, які конкретні місця будуть задіяні. У день матчу, фанати, які створили банер, приходять на стадіон за 5-6 годин до початку (чим більший банер, тим раніше потрібно прибути). Вони піднімають банер на трибуні і спостерігають, як він виглядає у загальному вигляді. На сидіннях "Кузьмі" залишають необхідні елементи та детальну інструкцію, що вказує, коли і як піднімати різні частини банера.

У 2004 році, у віці лише 19 років, Даніель Лорхер придумав цю ідею. У той час Боруссія опинилася на межі вильоту, і він прагнув створити нещо унікальне, щоб команда знову ожила:

Моя ідея вимагала великої кількості жовтої тканини, тож ми звернулися до данської роздрібної мережі, яка надала нам три милі матеріалу. З цього ми виготовили 4 тисячі прапорців. Крім того, ми орендували швейні машинки на кілька тижнів. Це виявилося енергозатратним процесом, але приносило безліч радості.

На думку Kicker, ці банери обходилися фанатам на Стіні в 6,000 євро, при цьому ультрас ніколи не звертаються до клубу за дозволом – вони прагнуть мати можливість творити без обмежень.

Якщо вас цікавлять ультрас, зверніть увагу на зону над воротами - блоки D і C. Саме там розташовані The Unity, Desperados і Judos - три найвпливовіші фанатські угруповання. The Unity відповідає за більшість графічних малюнків і відзначається миролюбним стилем. Проте варто зазначити, що інші дві групи також не проти влаштувати бійки.

Блок А в основному состоит из "кузьмичей" (75%), но также включает небольшое количество представителей Bündnis Südtribüne, еще одной мирной фан-группы.

Решта блоків - виключно пересічні дортмундці, серед яких колись були, наприклад, Кевін Гросскройц і Едін Терзич.

Головним суперником ультрас Боруссії є Шальке, а з недавніх пір також Лейпциг, адже Ред Булл та глобалізація стали важливими факторами. А ось найближчими союзниками вважаються фанати Кельна.

На Стіні політичних гасел немає, але іноді з'являлися неонацисти та антисеміти, такі як Riot 0231. Німецькі медіа пов'язували цю групу з Денісом Нікітіним, якого вважали організатором нападу на англійських вболівальників під час Євро-2016 в Марселі. Після низки обшуків у 2017 році групу розпустили, а сам Нікітін нині... очолює Російський добровольчий корпус при ГУР. Який же цікавий поворот подій!

А взагалі, бувало, що й закривали трибуну за поведінку й гасла ультрас, що дратувало "кузьму", яка страждала "причепом".

Втім, що б не казали хейтери, Жовта стіна генерує більше прекрасного. У тому ж 2016-му після смерті на трибуні фана Боруссії, всі 25,000 мовчали повний тайм, і лише наприкінці гри завели You'll never walk alone. Це було так сильно, що плакали навіть тренери.

Жовта стіна вважається справжньою перлиною Дортмунда не тільки завдяки своїй естетичній привабливості. Вона має неймовірну ефективність.

У 2016-17 роках Боруссія встановила рекорд Бундесліги, не зазнавши жодної поразки вдома протягом 41 зустрічі.

Боруссія не зазнавала поразок на своєму полі в п'ятничних поєдинках Бундесліги з 2004 року до січня 2025 року, здобувши 29 перемог і 9 нічиїх. Це також є новим рекордом.

У сезоні 2018/19 "джмелі" відзначалися принаймні двома голами в кожній грі на своєму полі, що стало ще одним вражаючим досягненням, яке важко перевершити.

В Німеччині вже й не заздрять Дортмунду через Жовту стіну, а, швидше, сприймають її як частину культурної спадщини всієї країни.

"Цей похмурий тунель має висоту всього два метри, і коли ви з нього виходите, виникає відчуття, ніби ви знову з’являєтеся на світ. - Поділився своїми враженнями Юрген Клопп. - Ви виходите, і все навколо вибухає емоціями - з темряви у яскраве світло. Поглянувши вліво, ви бачите на трибуні 150,000 людей, які абсолютно втрачають голову від захоплення."

Вайденфеллер ділиться думкою з тренером: "Коли ви опиняєтеся на протилежному боці, це може вас зламати, але якщо це за вашими плечима як голкіпера, відчуття неймовірне".

Яким чином Жовта стіна сприяла рекрутингу? "Південна трибуна стала ключовим фактором мого переходу до Боруссії. У 2012 році я виступав за Шахтар у матчі Ліги чемпіонів проти них, і це справило на мене велике враження", - згадував Генріх Мхітарян.

Бастіан Швайнштайгер, легендарний півзахисник Баварії, не раз ділився своїми думками про візити на стадіон Боруссії: "Що мене лякає в матчах проти них? Жовта стіна – вони створюють неймовірний тиск на футболістів".

Ну, і ще один надважливий аспект - Стіна ніколи не кидає своїх. Так, у сезоні-2014/15 Боруссія, якій пророкували боротьбу за золото, в грудні опинилася в зоні вильоту, але банер на трибунах гласив: "Якщо ти маєш впасти, я впаду разом з тобою".

"Хоча сезон не найкращий, атмосфера на стадіоні продовжує бути вражаючою, - зазначила Сандра Голдсміт, постійна відвідувачка Жовтої стіни в інтерв'ю для Deutsche Welle. - Доки ми спостерігаємо за зусиллями гравців, освистувати їх нам навіть на думку не спаде."

Передивлятися найкращі перфоманси Жовтої стіни - особлива естетична насолода.

Навіть сам етап розробки банерів для YouTube-каналу групи Unity отримував від 100 до 300 тисяч переглядів; а що вже говорити про повністю готові шоу.

Ось це - лютий 2009-го, матч проти Енергі. Фани порівняли вболівання за Боруссію із серцебиттям.

Це вересень 2011 року. Боруссія щойно здобула титул чемпіона Німеччини, а Жовта стіна відзначила цю подію банером із написом: "Знову в еліті".

В листопаді 2011-го перед грою з Вольфсбургом Жовта стіна вирішила розворушити команду, яка стартувала посередньо, банером з черепом: "Дортмунд, поки я не помру". В підсумку Боруссія завелася і виграла той чемпіонат.

Ось і квітень 2013 року, чвертьфінал Ліги Чемпіонів проти Малаги. Жовта стіна настільки вражаюче "промовляла" про трофей, що футболісти підходили до трибун навіть до початку поєдинку, який вони виграли завдяки неймовірному камбеку в додатковий час.

Тут лютий 2016-го, гра Ліги Європи з Порту, де фанати нагадували своїм, що саме цей трофей Боруссія ще не здобувала. Авжеж, в Драконів не було шансів.

Вересень 2019 року, виступ на зустрічі з Барселоною в Лізі чемпіонів. У цьому випадку тканина вже не трималася в руках, а піднімалася в повітря, утворюючи загадковим чином літери BVB.

Лютий 2020 року, Айнтрахт. У цьому моменті Жовта стіна влаштувала справжнє вшанування для міста; це все ще залишається одним з найвищих за технічним виконанням фанатських шоу у футболі. Послання: "Величне місто Дортмунд - моя мрія".

І такого вони роблять дуже багато. Новий сезон - і обов'язково нові шедеври.

Шахтарю буде важко з цим справитися, і це не є його провина - така ситуація для всіх.

Яскраво-жовта стіна створює атмосферу, що приваблює своїх прихильників і зводить з розуму гостей, які вражено відкривають роти, в той час як Боруссія безжально забиває їм м’ячі. Найефективніший спосіб уникнути розчарувань, хоч це й звучить кумедно після фільму з Ді Капріо, - не піднімати погляд вгору, а насолоджуватися видовищем трибун уже за чашкою чаю, переглядаючи матч в запису після його завершення.

Авторський Telegram-канал: Історії про футбол

#Німеччина #Deutsche Welle #Європа #Лейпциг #Дзеркало. #Франкфурт #Реклама #Німці #Данія #Євро #Англія #Лікар #Воротар (асоціативний футбол) #Бундесліга #Марсель #Жовта (річка) #Ультрас #Боруссія Дортмунд #Дортмунд #Роман Вайденфеллер #Джміль #Зігналь Ідуна Парк #Kicker (журнал) #Ларс Рікен #Стефан Шапуїсат #ФК "Шахтар" Донецьк #Менеджер (футбольна асоціація) #FC Energie Cottbus #Айнтрахт Франкфурт #ФК "Порту #VfL Вольфсбург #Кевін Ґросскройц #ФК Шальке 04 #Генріх Мхітарян #Юрген Клопп #Бастіан Швайнштайгер #Одеколон #Малага

Читайте також