Безпека — на першому місці! Чи варто розглянути можливість обмеження паломництв хасидів до Умані? | Коментарі Україна

Генеральний директор дослідницько-аналітичної організації InfoLight.UA, активіст громадського сектору та фахівець у сфері суспільно-політичних питань.

Приближення єврейського Нового року Рош га-Шана, який у 2025 році відзначатиметься з 24 по 26 вересня, знову піднімає питання про доцільність масового паломництва брацлавських хасидів до Умані в умовах триваючої війни. Хоча традиція відвідування могили рабі Нахмана має глибоке духовне значення для тисяч вірян, нинішня безпекова ситуація змушує задуматися над важливим питанням: чи доцільно цього року обмежити або навіть заборонити приїзд паломників?

Мені складно оцінити значення цього щорічного паломництва в контексті хасидської віри. Це не в моїх повноваженнях, і я з повагою ставлюся до переконань інших людей. Проте, як український публічний діяч, я не можу залишатися осторонь від актуальних загроз безпеці.

Історія містить безліч прикладів, коли релігійні паломництва припинялись або сильно обмежувались через різні надзвичайні ситуації. У 2020 році Саудівська Аравія вперше з 1932 року заборонила в'їзд іноземним паломникам на хадж через пандемію COVID-19. Замість звичних 2,5 мільйонів вірян, на обряд допустили лише менше ніж 10 тисяч осіб — тільки громадян та резидентів країни. Іншим яскравим прикладом є Лурд, один із найзначніших католицьких місць паломництва. 17 березня 2020 року це святилище вперше в своїй історії закрило двері для відвідувачів і залишалось зачиненим до 16 травня, що призвело до скасування 95% паломницьких поїздок.

Брацлавські хасиди також переживали різні етапи обмежень у своїх паломництвах. У радянській епохі такі поїздки були заборонені, і лише в 1988 році, під час періоду перетворень, 200 хасидів змогли відвідати могилу Нахмана. У 2020 році, внаслідок пандемії COVID-19, до Умані змогли дістатися лише дві з половиною тисячі паломників — це вдесятеро менше, ніж зазвичай.

Як християнин-українець, я не мав би заглиблюватися в чужу релігію, проте я знаю про важливе поняття з юдаїзму, яке має пряме відношення до нашої ситуації. Це принцип "пікуах нефеш" (פיקוח נפש) - збереження життя. Згідно з цим принципом, збереження людського життя має пріоритет над практично будь-яким іншим релігійним законом юдаїзму. Якщо людина перебуває в критичній небезпеці, більшість міцвот (заповідей) стають неактуальними, якщо вони перешкоджають порятунку.

Цей принцип має пряме відношення до ситуації в Україні. Коли існує реальна небезпека для життя — а регулярні ракетні атаки та брак належних укриттів для тисяч людей безсумнівно становлять таку небезпеку — релігійний обов'язок щодо паломництва може і повинен бути відкладений.

У 2025 році ситуація суттєво змінилася в порівнянні з попередніми роками конфлікту. Росія значно збільшила частоту обстрілів, зокрема націлюючись на цивільні споруди та скупчення населення. Протягом останніх півтора року лише два дні були без масштабних атак.

Я можу лише нагадати слова перемовника від путіна мединського, які він сказав в інтерв'ю американському (правда працює в москві) журналісту Ріку Санчесу: "це війна, і ракета може трохи відхилитися та вбити якусь кількість цивільних громадян".

Уявіть собі, які жахливі наслідки можуть настати, якщо ракета влучить у величезний натовп з десятків тисяч паломників в Умані!

Умань фізично не може забезпечити укриття для 30+ тисяч паломників. Будівництво таких укриттів потребує величезних ресурсів -- будматеріалів, техніки, спеціалістів, фінансів -- які критично необхідні для оборонних потреб. Власне, я не чув, щоб самі хасиди спробували це зробити чи хоча б профінансувати, знаючи що їх новий рік неодмінно настане.

Залучення більше тисячі представників поліції, медичних працівників і рятувальних служб для підтримки порядку під час святкових заходів – це ресурси, які Україна не може витратити, відволікаючи їх від ліквідації наслідків щоденних атак.

Обмеження або заборона хасидського паломництва до Умані у 2025 році не є актом неповаги до релігійних переконань, а, скоріше, зваженим кроком, зумовленим бажанням забезпечити безпеку та добробут громадян дружньої країни.

Історія свідчить, що подібні рішення були ухвалені численними релігійними громадами в різні часи. У юдаїзмі існують чіткі релігійні обґрунтування, які дозволяють відкласти паломництво в ситуаціях, коли існує загроза життю. Найважливіше, що це є тимчасовим заходом, викликаним надзвичайними обставинами.

Коли настане мир, Умань із задоволенням відкриє свої двері для всіх, хто бажає вшанувати пам'ять рабі Нахмана. Однак, доки тривають бойові дії, безпека людей повинна залишатися найвищим пріоритетом — як з точки зору здорового глузду, так і з позиції релігійних норм.

Це не просто питання безпеки. Це питання відповідальності -- держави перед гостями, релігійних лідерів перед вірянами, і кожного з нас перед майбутнім. Бо немає важливішої заповіді, ніж збереження життя. І ми, українці, не хочемо оплакувати нові жертви через нерозуміння реальної небезпеки.

#Євреї #Україна #Юдаїзм #Релігія #Журналіст #Росія #Радянський Союз #Українці #Північна та Південна Америка #Хасидський юдаїзм #Саудівська Аравія #Коронавірус #Активізм #Віра #Католицька церква #Пандемія #Умань #Перебудова #Паломництво #Новий рік #Рош га-Шана #Нахман Бреславський #Будівництво #Хадж

Читайте також

Найпопулярніше
Воины Израиля — дорога славы
ЗАПОРОЖЬЕ. Первые дни 2021г.
КРИВОЙ РОГ. Праздник Суккот в подростковом клубе Be Jewish
Актуальне
Після публікації відео з заручниками Нетаньягу виступив з закликом до знищення ХАМАС, зауваживши, що ця організація "не зацікавлена в мирних переговорах".
Нетаньяху заявив, що ХАМАС прагне до конфлікту, а не до переговорів, і що це угруповання має бути ліквідоване. | УНН
Нетаньягу: відеозапис із виснаженими заручниками підтверджує, що ХАМАС не має наміру укладати угоду.
Теги