
Папа Лев XIV, зупинившись на євангельській історії про зцілення сліпого Вартимея, розпочав під час загальної аудієнції нову частину циклу роздумів "Ісус Христос - наша надія". Цей новий блок катехиз зосереджується на чудесах зцілення, які здійснив Ісус.
о. Тимотей Т. Коцур, ЧСВВ - Святійший Престол
У зв’язку з відзначенням Святого Року в Католицькій Церкві, який зосереджений на темі надії, Папа Франциск ініціював серію роздумів під назвою "Ісус Христос - наша надія" під час загальних аудієнцій. Папа Лев XIV, продовжуючи цю традицію, під час загальної аудієнції 11 червня 2025 року відкрив новий етап цих роздумів, присвячений ще одному важливому аспекту життя Ісуса — зціленням, які Він здійснив. "Закликаю вас відкрити Христовому серцю свої найскладніші і найбільш вразливі моменти, ті ділянки вашого життя, де ви відчуваєте себе заблокованими або застиглими. З вірою звертаймося до Господа, аби Він вислухав наші молитви і зцілив нас!" — зазначив Святіший Отець.
Цього разу Папа звернув увагу на сліпого жебрака Вартимея, якого Ісус зустрів у Єрихоні, зазначаючи, що його історія вчить нас не втрачати надію. Наступник святого Петра пояснив, що ім'я Вартимей означає "син Тимея", відзначаючи, що хоча це ім'я вказує на зв'язок з батьком, сам чоловік страждає від глибокої самотності. Проте, ім'я може також символізувати "сина честі" чи "сина захоплення", що контрастує з його тяжким становищем. Папа підкреслив, що в єврейській культурі ім'я має велике значення, і тому Вартимей не може реалізувати свій потенціал. Він зауважив, що на відміну від тих, хто слідує за Ісусом і рухається вперед, Вартимей сидить на узбіччі дороги, потребуючи допомоги, щоб підвестися і продовжити свій шлях.
"Що ж робити, коли ми опиняємося в ситуації, яка здається безвихідною? Вартимей нагадує нам про внутрішні ресурси, які ми маємо в собі. Як жебрак, він знає, як просити, і навіть вміє голосно заявляти про свої потреби! Якщо у тебе є справжнє бажання, доклади всіх зусиль, щоб його досягти, навіть якщо інші намагаються тебе зупинити, критикуючи або принижуючи, кажучи, що слід відмовитися від мрії. Якщо це твоє справжнє прагнення, не бійся висловлювати його!" - зазначив Святіший Отець.
Далі Папа вказав на те, що крик Вартимея "Ісусе, Сину Давидів, змилуйся наді мною" став молитвою, яка популярна в східній традиції: "Господи, Ісусе Христе, Сину Божий, помилуй мене грішного". Й хоч Вартимей сліпий, як не парадоксально, "бачить краще за інших і розпізнає, ким є Ісус". На його крик Ісус зупиняється і каже привести його, бо "немає такого крику, який Бог не чує, також і тоді, коли ми не усвідомлюємо, що звертаємося до Нього". Святіший Отець звернув увагу на те, що може здаватися дивним, що Ісус не підійшов Сам до сліпця. Однак, йдеться про те, щоб "перезапустити життя Вартимея", Він спонукає його підвестися, довіряє його здатності ходити. Але щоб зробити це, він повинен вчинити ще один важливий жест - скинути плащ.
"Для жебрака плащ - це все: це безпека, це дім, це захист, який його оберігає. Навіть закон захищав плащ жебрака і вимагав повернути його ввечері, якщо його взяли в заставу (пор. Вих 22,25). Проте часто саме те, що здається нам безпечним, те, що ми одягаємо на себе для захисту, заважає нам іти вперед. Щоб прийти до Ісуса і дозволити Йому зцілити себе, Вартимей повинен відкритися Йому у всій своїй вразливості. Це є фундаментальним кроком будь-якого шляху до зцілення", - сказав Лев XIV.
Далі, Наступник святого Петра зазначив, що питання, з якого Ісус починає свій діалог, може здатися нам незвичним: "Що ти хочеш, щоб я зробив для тебе?". Однак, наше прагнення до зцілення не завжди є очевидним, адже іноді ми можемо надавати перевагу залишатися в статус-кво, уникаючи відповідальності. Відповідь Вартимея, як підкреслив Папа, є глибокою, оскільки термін, вжитий у Святому Письмі, можна тлумачити не лише як "знову бачити", але й як "підняти погляд вгору". "Бартимей прагне не лише відновити зір, він хоче повернути свою гідність! Щоб дивитися вгору, потрібно підняти голову. Деколи люди застрягають, оскільки життя принизило їх, і вони лише бажають відновити свою цінність," - зазначив Лев XIV, додавши, що те, що рятує Вартимея та кожного з нас, - це віра. "Ісус лікує нас, щоб ми змогли стати вільними. Він не тільки запрошує Вартимея слідувати за Ним, а пропонує йому відновити свою подорож. Однак, святий Марко завершує оповідь, підкреслюючи, що Вартимей пішов за Ісусом: він самостійно обрав слідувати за Тим, Хто є Дорогою!" - підсумував Святіший Отець, закликаючи: "Дорогі брати і сестри, з надією приносімо до Ісуса наші недуги, а також недуги наших близьких, несімо біль тих, хто відчуває себе загубленим і безвихідним. Підносимо голос і за них, і будемо впевнені, що Господь почує нас і зупиниться".
#Євреї #Боже. #Ісусе. #Єрихон. #Святий #Гідність #Папа! #Віра #Католицька церква #Ватикан #Лев #Папа Франциск #Святий Петро #Орден Святого Василія Великого #Східне християнство #Святе Письмо #Пауперизм