
Виробник українських ударних дронів та крилатих ракет поділився історією своєї компанії, розглянув застосування своїх розробок та поділився планами на майбутнє. Крім того, він відповів на запитання про співпрацю з Тимуром Міндічем та коментарі Юрія Касьянова.
Про компанію Fire Point та її ракету "Фламінго" за останні два місяці говорили всі, хто має доступ до Інтернету. Окрім новин про знищення нафтопереробних заводів, військових підприємств і російських пілотів, з'явилася інформація про можливу співпрацю з партнером Володимира Зеленського Тімуром Міндічем, а також розслідування, проведене НАБУ, і питання щодо невикористання ракети "Фламінго".
Кореспондент ZN.UA вирішив докладно розібратися в усіх питаннях, що цікавлять наших читачів. Для цього він обрав досить складний шлях і отримав можливість провести інтерв'ю з головним конструктором компанії Fire Point Денисом Штілерманом — людиною, що стоїть за розробкою дрону FP-1 та ракети FP-5 "Фламінго".
Шановний Денисе, мені б хотілося здійснити огляд історії вашої компанії з моменту її заснування. Які були перші кроки та з чого все розпочиналося?
На мою думку, варто згадати про початок повномасштабної агресії Росії у 2022 році. Разом із близькими друзями я почав підтримувати військових. Ми забезпечували харчування для людей, допомагали з логістикою для артилеристів, заправляли артилерію та перевозили людей на передові позиції. Кожен робив свій внесок, хто фінансово, хто фізично.
Після того як я почав купувати дрони на власні кошти, зрозумів, що на ринку практично нічого не знайдеш. Пропозиції були дуже дорогими, тому в листопаді 2022 року ми вирішили створити дрон з вантажопідйомністю 50 кілограмів і дальністю польоту близько 800 кілометрів, при цьому ціна не повинна перевищувати 60 тисяч доларів. Ми реалізували цю ідею, хоча це виявилося досить складним завданням. Після завершення проекту ми познайомилися з Силами спеціальних операцій, які оцінили наш продукт і його значення. Вони вирішили підтримати нас, за що ми їм щиро вдячні.
Отже, перший безпілотник був створений нами ще в 2022 році, а випробування його польотів розпочалися в січні 2023-го. У травні ми вже завершили процес кодифікації. У серпні уклали перший контракт на виготовлення 50 одиниць, а згодом ще на 150, що є доволі скромною кількістю. Ми виготовили ці дрони та передали їх військовим.
2024 рік розпочався для нас фактично без контрактів та будь-яких угод. Перші місяці цього року були досить важкими. Проте згодом посольство США спільно з Силами оборони організувало серію випробувань на спеціально відведеному полігоні. У цих тестах взяли участь численні виробники, але я не хочу перераховувати їхні назви, оскільки не всі з них можуть цього бажати. Конкуренція була досить запеклою. Проте єдина компанія, яка успішно пройшла всі етапи випробувань, виявилася Fire Point, і це стало нашою значною перемогою.
Яке було завдання?
Під час тестування ми в автоматичному режимі пролетіли під кількома системами радіоелектронної боротьби. Це були не просто базові комплекси, а дуже складні системи, і ми успішно подолали всі перешкоди. Завдяки впливу РЕБ нам вдалося влучити в ціль та продемонструвати ефективність бойової частини. Після цього було проведено аналіз, виконаний як нашими, так і європейськими та американськими експертами, що призвело до отримання значних замовлень. Це стало поштовхом для укладення контрактів, а дрони, які ми постачали, досягли значних успіхів у Росії.
Тихорецьк, Торопець, Котлубань, Борисоглебськ, Морозовськ, Балтимор і купа російських НПЗ -- це все робота Сил оборони нашими дронами, і це стало можливим саме після цих випробувань.
-- Не можу не бути скептичним у цьому питанні: в Україні є багато проктів ударних дронів, які мають доволі якісні характеристики, але їхні виробники не отримують великих контрактів роками. Ви кажете, що питання лише у випробуваннях на полігоні?
-- Ідіть виграйте випробування відкриті або якісь змагання, і тоді отримуватимете кошти. Якщо у вас є якийсь успішний кейс, що працює не на папері і не у ваших мріях, а в реальності, то ви отримаєте контракти.
Наприклад, зараз існує безліч виробників, які демонструють свої CRPA-антени і стверджують про їхню ефективність. Однак, коли ми їх тестуємо, виявляється, що вони не відповідають заявленим характеристикам. Навіть світові бренди, які пропонують свої навігаційні системи, часто мають значні розбіжності між реальними показниками і тими, що зазначені в документації. Створюйте якісні продукти, і ви отримаєте контракти — все насправді дуже просто.
Отже, ви дотримуєтеся думки, що основним чинником успіху в отриманні великих державних контрактів є тільки якість і продуктивність продукції?
Рецепт полягає у створенні ефективних рішень. Ось ще один приклад: в рамках одного з контрактів ми передали партію БПЛА FP-1 клієнту, який зберігав їх у вологих умовах протягом чотирьох місяців. Здавалося б, після цього дрони мали б стати непридатними. Однак ми їх забрали, провели ремонт, змінили несправні антени та замінили багато інших компонентів — і в результаті вони знову стали придатними для польотів. Ці дрони успішно виконали свої завдання.
Та якщо повертатися до нашої історії, то найважливішим став момент, коли почалися регулярні влучання. Тобто підтвердження ефективності та всіх заявлених характеристик. Саме 2024 року наш дрон почав працювати масово й ефективно. Однак ми побачили, що ті навігаційні рішення, які раніше працювали, згодом перестали працювати. Ті антени, які ніколи не подавляв РЕБ, почали подавляти. Потрібно було шукати нові рішення. І ми виділили для себе кілька виробників, які роблять найкращі антени. А щоб запобігти спуфінгу (від англ. spoofing -- надсилання сигналів, що імітують справжні сигнали GPS, аби обманути приймачі позиціонування. -- В.К.), розробили свій власний алгоритм детекції, який вже довів свою ефективність. І станом на зараз ми можемо з упевненістю заявити, що наші дрони неможливо заспуфити.
-- Якщо FP-1 такі безвідмовні, то що ви можете сказати про удари ваших дронів по Москві, яка, безперечно, є головною ціллю для України зараз? Чому у московському небі ще жодного разу не бачили FP-1?
Досягти Москви вкрай складно через потужне кільце протиповітряної оборони, яке там встановлено. Вони активно використовують велику кількість гелікоптерів, які піднімаються в повітря одночасно, починаючи знищувати дрони. Хоча пройти Москву важко, це все ж можливо, і ми вже працюємо над цим. Станом на осінь 2025 року ми усвідомлюємо, що майбутнє полягає в діяльності в середовищі без GPS. Виходячи з цього, ми розробили ефективне рішення — систему нічного мап-метчінгу, яка функціонує на низьких висотах. Хоча денний мап-метчинг існує вже давно, нічний досі мав обмежене застосування на малих висотах.
-- Можна пояснити деталі для наших читачів?
Уявімо, що ти перебуваєш на висоті 50 метрів у повітрі, і в цей момент твоя система захоплює певну кількість точок рельєфу. Вона миттєво порівнює ці дані з координатами, які були завантажені під час початкового налаштування. Завдяки цьому процесу, система може коригувати свій курс під час польоту, що дозволяє успішно долати весь маршрут до призначеного місця.
Раніше ця система вночі працювала лише на висоті 150 і більше метрів над рівнем землі. Але для нас така висота -- це майже гарантоване потрапляння на радари та збиття, тому ми мусили в рази покращити нашу систему. Думаю, що ми можемо навіть назвати таку зміну геймчейнджером.
У цьому плані залишилося тільки одне -- зробити свою власну супутникову групу, яка зможе покривати всю територію Росії і надавати нам незалежну розвідувальну інформацію. Тоді все працюватиме взагалі ідеально. Тобто наша система може бути вразливою для джемінгу (від англ. Jamming -- заглушення радіосигналів. -- В.К.), але її буде неможливо заспуфити. Сигнал буде шифрованим і все працюватиме так, як зараз працює в наших американських партнерів. У цьому плані Україні справді дуже потрібна власна супутникова група.
-- А чому б Україні просто не купити супутники в партнерів? Або ж просто отримати доступ до них?
Це абсолютно інша ситуація. Коли ви інвестуєте в супутник, ви стаєте залежними від держави, яка його надала. Наприклад, якщо ви оберете супутник американської компанії, може виникнути ситуація, коли ви вкладете значні кошти, а потім уряд заблокує доступ до супутника. У цьому випадку незалежність має критичне значення.
-- Давайте поговоримо про вашу крилату ракету. Як почалася історія "Фламінго" та в чому її головна відмінність порівняно з конкурентами?
-- 2024 року ми вирішили зробити власну крилату ракету. До нас прийшов один із наших партерів і приніс ідею, що потрібно зробити клон "Стрижа", радянського Ту-141. Ми подивилися й одразу зрозуміли, що це безглузда ідея. Використали зрештою від нього лише прискорювач. Згодом ми зробили ракету, яка на сьогодні є найкращою за дальністю та масою БЧ у всьому світі. Водночас це ракета з нормальним сучасним рішенням, яке працює за помірні гроші.
Я говорю про протидію спуфінгу. Основна проблема багатьох таких проєктів полягає в тому, що вони навіть не усвідомлюють, в якому електронному середовищі їм доведеться діяти. Крім того, варто зазначити, що композитні ракети менш помітні на радарах у порівнянні з алюмінієвими.
-- Щодо темпів виробництва. Ви говорили про сім ракет на день, які мають бути вже до кінця року. Чи вдається досягати цієї мети станом на зараз?
На даний момент ми виготовляємо від двох до трьох ракет щодня, і ми маємо намір продовжити весь наступний процес відповідно до запланованого графіка. Однак важливо усвідомлювати, що виробництво ракети "Фламінго" буде залежати від обсягів, які нам замовлять.
Чому в такому випадку спостерігаємо обмежену кількість бойових застосувань цієї ракети? На сьогодні в медіа відомий лише один інцидент, пов'язаний з ураженням бази ФСБ, яка розташована неподалік Армянська.
Це питання стосується військових. Вже були випадки успішного використання. Чому їх не так багато, це не до нас, адже ми є виробниками, а не споживачами продукту.
-- Тобто питання виключно в замовленні та застосуванні з боку Збройних сил? У компанії немає проблем із масштабуванням виробництва?
-- Звісно, деякі питання можуть бути і в нас. Наприклад, у випробуванні двигунів. Уже не секрет, що ракета "Фламінго" має двигун АІ-25, який встановлювався на велику кількість радянських літаків. Зараз ми використовуємо двигуни, які мають незначний, але водночас достатній для роботи залишковий ресурс. І кожен із цих двигунів потребує проведення окремих випробувань. Це займає додатковий час, але повторюся, що за наявності замовлення всі ці питання будуть вирішені.
Ви акцентуєте увагу на результативності та досягненнях, як у випадку з дронами, так і з ракетами. Проте варто зазначити, що ці поняття мають певну суб'єктивність: що вважається ефективним, а що — ні? Чи йдеться лише про точність попадання в ціль, чи ви маєте на увазі щось більше?
Існує спеціальна формула для оцінки ефективності діпстрайку. Вона визначається як кількість доставлених кілограмів, помножена на певну відстань у кілометрах, і поділена на витрати в гривнях, необхідні для цього процесу. Однак слід враховувати й корекцію на стійкість до РЕБу, відсоток успішних доставок та інші чинники, які можуть впливати на результат роботи. Якщо всі ці елементи враховані, то можна говорити про досягнення максимальної ефективності.
-- Давайте уточнимо ціну. Вартість ракети вже відома, вона досягає 500-600 тисяч доларів за один виріб. Але якщо ми говоримо про вартість проєкту, то про яку суму йдеться?
-- Мова приблизно про 50 мільйонів доларів. Це були кошти із прибутку компанії -- за фактом сума, яку ми вклали в наш проєкт із моменту його запуску. Тут головне те, що жодних грошей ми не брали у держави, а зробили все виключно власним коштом.
Ви отримали грант від Brave1 приблизно рік тому. Це не державне фінансування, чи не так?
-- Ми його повернули державі в повному обсязі, як і взяли.
Проте, коли мова заходить про вартість, ця сума виглядає надзвичайно невеликою для розробки проєкту крилатої ракети. У контексті американських аналогічних ініціатив, їхні витрати в десятки разів перевершували цю суму, а терміни реалізації сягали років, а іноді навіть десятиліть.
-- Усе дуже просто: ми не маємо стільки часу на розробку і тому повинні розпоряджатися наявними умовами та ресурсами. Дуже важливим є те, що від самого початку ми працювали в середовищі, де держава прибрала все бюрократичне навантаження. Саме воно заважало ефективній роботі в нашій галузі. До прикладу, випробування європейських прототипів крилатих ракет відбувалося 82 місяці. У нас -- три місяці. Тому що ми прибрали бюрократію та зайнялися ефективним менеджментом.
З усією повагою, ці цифри виглядають просто фантастично, навіть якщо б усі бюрократичні бар'єри зникли, а управлінці діяли з максимальною ефективністю.
Якщо заглибитися у специфіку, то справа також полягає в особливостях конструкції ракети, у використовуваних двигунах, які ми інтегрували, а також у тому, що наш продукт спирається на вітчизняні елементи, які вдалося оперативно масштабувати. Крім того, існує безліч інших нюансів, багато з яких не можуть бути розголошені.
Приміром, ми не замовляємо одного із потрібних нам верстатів із Європи, адже він коштує п'ять мільйонів євро та виготовляється більш як дев'ять місяців. Ми замовляємо всі комплектуючі, які приїжджають за півтора місяця, а потім збираємо його самі ще за три місяці. І все це -- за ціною менш як 500 тисяч євро в сумі.
Що стосується вашого заводу в Данії, на якій стадії наразі знаходиться процес його відкриття?
-- Це точно не те питання, про яке ми можемо зараз широко говорити. Можемо сказати, що цей проєкт реалізовується саме з безпекових міркувань, для того щоб не піддавати наші найчутливіші та найскладніші технології ударам "Іскандерів". Зокрема, ми виготовлятимемо в Данії ракетні двигуни для нашої майбутньої балістики, ракет FP-7 і FP-9. Більше деталей озвучимо вже тоді, коли завод повноцінно працюватимемо.
До речі, щодо FP-7 та FP-9. На якій стадії зараз знаходяться розробки ваших балістичних ракет, про які було оголошено нещодавно?
Я вважаю, що ви незабаром отримаєте більше інформації про це. Наразі ми не можемо надати детальніші відомості, окрім тих, що були представлені на виставці в Кельце у вересні.
-- Як відомо джерелам ZN.UA, зараз компанія Fire Point перебуває у стані переговорів з однією з близькосхідних держав, що планує викупити її частину. Чи можете ви це підтвердити?
-- Ми дійсно ведемо переговори з одним із великих гравців ринку. Але без деталей.
-- А чи не боїтеся ви, що таким чином у компанію можуть зайти росіяни? Через фірму-прокладку чи в якийсь інший спосіб.
Теоретично, це можливо. Наприклад, у компанії Airbus близько 8% акцій належить російському бізнесу. Проте, наразі я маю великі сумніви, що будь-яка країна-партнер чи велика оборонна компанія вирішить ризикувати та укладати публічну угоду з Росією.
Більше місяця тому в ЗМІ з'явилася інформація, що співвласником вашої компанії є Тимур Міндіч, який є близьким товаришем Володимира Зеленського. Зокрема, цю інформацію озвучили народний депутат Ярослав Железняк та військовий конструктор Юрій Касьянов. Також про це неофіційно обговорюють журналісти і представники правоохоронних органів. Чи дійсно Міндіч є співвласником компанії та який вплив має на Fire Point?
-- Вплив Міндіча на компанію дорівнює нулю, співвласником він не є. Щодо його впливу, то він прийшов до нас, коли ми виграли випробування на полігоні. Він дуже зацікавився компанією та висловив бажання увійти до списку акціонерів. Але з цього нічого не вийшло, бо ми йому відмовили. Це було ще навесні 2024 року.
Отже, після цього ви більше не зустрічалися з ним?
-- Ні, ми перетиналися з ним у наших власних питаннях, адже ми обоє євреї, але не у справах компанії взагалі.
Я не маю часу на його читання. Лише одного разу ознайомився з його аналізом завищення цін на дрон FP-1. Раніше я вважав його авторитетом у медіа, але коли бачу, що в своєму розрахунку він не враховує найцінніші елементи нашого продукту і при цьому намагається зберегти об'єктивність, його авторитет для мене втрачає сенс. Наразі ми розробляємо найдоступніший дрон у своєму сегменті, який при цьому демонструє найвищу ефективність.
У зв'язку з цим, що можете повідомити про розслідування Національного антикорупційного бюро, яке пов'язане з дронами FP-1, зокрема, щодо придбання їхніх складових частин? Як відомо, слідчі дії тривають.
Офіційна відповідь НАБУ на наш запит, яка вже з’явилася в медіа, чітко вказує на те, що справа не стосується виключно нашої компанії, а охоплює сім різних виробників ударних дронів, які підлягають перевірці на предмет можливого завищення цін на комплектуючі. Це означає, що розслідування не спрямоване на Fire Point, а охоплює вказані сім компаній, серед яких є і наша. Це зовсім різні ситуації, ви ж розумієте? Так, справа відкрита і тривають слідчі дії, але наразі немає жодних підозр або звинувачень. Я хочу підкреслити, що це лише перевірка.
Повторюся: наш дрон є найдоступнішим у своєму сегменті та демонструє найвищу ефективність. Це було підтверджено численними використаннями та аналізами, проведеними різними джерелами, включаючи кінцевих користувачів наших продуктів.
#Євреї #Європа #Дзеркало тижня. Україна #Англійська мова #Росія #Радянський Союз #Москва #Володимир Зеленський #Федеральна служба безпеки #Північна та Південна Америка #Близький Схід #Данія #Ракета. #Радар. #Боєголовка #Балтімор #Спеціальні операції #Земля #Зв'язок #Протиповітряна оборона #Природний супутник #Дрон #Двигун #Крилата ракета #Кельце #Сигнал #Електронна війна #Airbus #Віджет (економіка) #Фламінго. #Антена (радіо) #Навігація #Радіоприймач #Морозовськ #Тихорецьк #Торопець